Under vecka 48 har vi i skolan fått jobba med serier och kortfilm. Efter att veckan innan börjat med att läsa Liv Strömquist (bästa kurslitteraturen jag någonsin fått) så gick vi över i att själva göra en serie i två format.

Att teckna eller rita är något som för de flesta kommer sammankopplat med ganska rejäla prestationer. Om en inte kan teckna fotorealistiskt så är tankarna hos amatörer ofta att en inte kan rita alls, vilket självklart inte är sant. Alla kan rita och kommunicera med sitt tecknande, även om en kanske saknar kunskapen eller mekaniken för att skapa samma estetik som “de där proffsen”.

Så, för att kringgå de tankarna så fick vi av Tova uppgifterna att på ganska kort tid teckna olika figurer på lite olika sätt, exempelvis att teckna en luftballong blundandes, en varg med sin icke-dominanta hand, en stol upp-och-ner och en lucia utan att lyfta på pennan.

Sedan skulle vi använda dessa för att skapa en serie på två-tre rutor på en yta av 1,5x2 meter med en annan sak vi disktuerat de senaste dagarna: härskartekniker. Vi blev tilldelade härskartekniken “dubbel bestraffning” (eller “dubbelbestraffning”, tydligen) som kort handlar om hur en än gör så gör en fel: Exempelvis är en antingen för petig och detaljstyrande eller alldeles för slapp och lat och oengagerad. Alltså att det inte går att göra rätt.

Den serien vi skapade skulle sluta i kaos, innan konfliktlösningen.

Dagen efter detta skulle vi med samma figurer skapa en kortfilm som löser konflikten. Vi valde att göra om vår seriestripp i kortfilmsformat och inkludera hela lösningen så att kortfilmen skulle bli fristående från seriestrippen.

Spana in den här: Dubbel bestraffning: Filmen på Vimeo.

Skapad av Alex, Kim, Ellinor och mig.