En del av oss i klassen läser Bildpedagogik A på distans mot Högskolan i Gävle. Som en del av detta hade, fredagen för en och en halv vecka sedan, en presentation och genomgång av visuell retorik.

För att knyta ihop den dagen - och för att få göra något praktiskt efter en förmiddag av att mest sitta snällt och lyssna - så fick vi en uppgift. Vi som hade möjlighet att vara med delades upp i tre grupper, och blev tilldelade en reklambild. Vi skulle tolka den här bilden, och skriva en saklig insändare.

Vi hade typ en kvart på oss, och det var mycket kul. Jag har pratat med klasskamraterna, och de var okej med att jag delade det här. Tack Linda, Sara, Kim, Lina, Johanna, Lotta och framför allt Yvonne Lindh från HiG som hade den här dagen med oss!

Här kommer texterna.


Läser du tillräckligt kritiskt?

Att Delicato anspelar på hälsotrenden genom att koppla ihop ett varierat matintag med ett dignande kakfat är under all kritik. Delicato påvisar stor brist på insikt i det samhällsproblem som fetma och diabetes utgör. Att uppmuntra barn och vuxna till ett förhöjt sockerintag är rent av oansvarigt.

På bilden syns ett stort kakfat där diverse sockerbomber är dekorerade med några bär – som om det gör deras produkter nyttiga! De små smulorna på bordet anspelar på en vardagssituation i vilket hem som helst.

Att texten dessutom verkar vara gjord av tandkräm är ett hån mot karius och baktus.

Vi kräver att Delicato börjar ta sitt sociala ansvar, även vad gäller palmoljan och Amazonas regnskog.

  • SEF, Sveriges enade frukthandlare

En garanti till Liseberg

Vi är två mammor som har reagerat på Lisebergs senaste reklamkampanj. Bilden visar ett barn som gråter för att den måste åka till Kreta på semester när det hellre vill gå på Liseberg. Bilden är riktad till barnfamiljer med god ekonomi. Vi tycker att Liseberg borde ta ett socialt ansvar och ta bort den här kampanjen, för den är ett hån mot alla som inte har råd.

Den här reklambilden förminskar problematiken kring hur verkligen ser ut för många barnfamiljer som inte av olika anledningar har möjlighet att åka på semester alls, eller göra aktiviteter i den egna staden som kostar pengar. Ur ett större perspektiv tvingas barn fly från sina hemländer, och därför blir det både ett osmakligt och direkt omänskligt budskap som Liseberg levererar utan eftertanke.

Ska vi verkligen tycka synd om det här barnet? Stackars lilla privilegierade, vita medelklassbarn.

  • Föräldrar från verkligheten

Angående Volvos senaste reklamkampanj…

Det är många saker jag reagerar på. För det första blir jag upprörd över att en uppmuntras till att förbruka fossila bränslen i en fridfull miljö i de svenska fjällen. Det behövs inte mer bilar! Konsumtionshets! För det andra start ifrågasätter varför det är en välbyggd man i tydligt och bestämd hållning som representerar bilmärket. De utesluter en stor del av befolkningen. Är det bara unga män som kan köra en sådan bil?

Hur troligt är det att en känd man som Zlatan som dessutom är familjefar kör i en Volvo själv i ett fjälllandskap? Bilden representerar inte ett familjeliv som Volvo annars förknippas med. Vovve, Volvo, villa? Snarare Volvo, välbärgad, vackra vyer.

Jag säger bara: Vägra vägra Volvo!

  • Från Zlatan zZzZzZ…!