bildad.se

Blogg

Det brukar vara gott om bilder på min hemsida, men det är lite strul på den fronten just nu. Det kommer att fixas i december!

Världen i 3D: Min första munk

För två månader sedan började jag experimentera med ett program som heter Godot, ett program för att göra spel. Jag började göra grejer i 2D, jag har lärt mig mycket, men det har inte blivit något speciellt spelbart än. Mitt intresse till en början har främst varit att experimentera och lära mig verktyget.

Dock, som med allt annat, så stöter en ofta på hinder som sänker motivationen, och då kan det vara bra att ta en paus och göra något annat.

... och så snubblade jag över lite information om Blender, ett program jag länge vetat om men inte riktigt använt. Det är först gjort för att göra 3D-modeller, men har över 10+ år utvecklats till att även kunna göra/klippa filmer, och i den senaste versionen har ett gammalt verktyg som heter Grease pencil fått en stor uppdatering som gör att det är lätt att rita egna klassiska 2D-teckningar (i stil med gamla animationer i tecknad film, eller japansk anime) och få detta att röra sig i en tredimensionell miljö.

Det där stycket kanske är lite svårt att hänga med i, så istället visar jag med ett lätt exempel jag slängde ihop när jag satt och lekte med verktyget härom dagen.

2020-06-07-anim2.gif

Den är inte perfekt (det rycker lite när animationen börjar om), men det var kul att göra. Bakgrunden är inte heller helt vit. Det här är ett experiment och kul, jag är inte ute efter att göra något perfekt, då skulle jag nog aldrig få något klart och kunna gå vidare. Såhär såg det ut i verktyget:

2020-06-07-anim2-screenshot.png

Det som gör att bilden rör sig är att kamerans rörelse är animerad över två sekunder. Den svävar genom 3D-scenen från utgångsläget (i bild) till precis efter den passerat den första "scenen".

Någon dag efter detta så hittade jag tutorials på YouTube om hur en kan göra en munk i 3D i Blender. Så... så här långt har jag kommit hittills:

2020-06-07-donut01.png

Det är fett kul.

Här är en vy från verktyget när jag jobbar med den:

2020-06-07-donut01-screenshot.png

Dessa videos finns här, för den som är intresserad:

Också värt att nämna är att Blender är öppen källkod, och gratis. Om du diggar det programmet och har några kronor över, fundera på att skänka dem några kronor på blender.org. Det har jag tänkt göra.

Lite inspirerande filmer som gjorts med hjälp av Blender:

... och slutligen, en kort varning. Blender är inte alltid helt lätt att hitta i. Det är otroligt flexibelt, men det tar tid att lära sig hur en gör saker. Som tur är finns det hur mycket bra tutorials på internet som helst. Att jobba i 3D kräver också att en lär sig väldigt mycket terminologi, men på det sättet skiljer det sig inte riktigt från vilket annat material eller verktyg som helst.

Jag är otroligt nyfiken på vad mina vänner Agne (instagram) och Hanna (hannoia.se) skulle kunna göra med hjälp av det här eller liknande program.